خانواده بهمرام
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:, توسط عبدالصمد به مرام |
«61» وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَئِكَةِ اسْجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِیسَ قَالَ ءَأَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِیناً
وبه یادآور زمانى كه به‏فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده كنید. پس سجده كردند، مگر ابلیس كه گفت: آیا براى كسى سجده كنم كه از گل آفریده‏اى؟!

thumb_10570.jpg
 
نكته‏ها:
در قرآن بارها به مسأله‏ى سجود فرشتگان و سرپیچى ابلیس اشاره شده است.
ابلیس، از جنّ است، «كان من الجنّ»(137) ولشكریانى دارد، «وجنود ابلیس اجمعون»(138) و سپاه او پیاده و سواره، «و اَجلِب علیهم بخَیلك و رَجِلِك»(139) و عامل انحراف و سجده نكردنش نیز قیاس خاك و آتش بود. «خلقتنى من نارٍ و خلقته من طین»(140)
پیام‏ها:
1- سجده براى غیر خدا، امّا به فرمان خداوند، مانعى ندارد. «و اذ قلنا...اُسجدوا لآدم»
2- فرشتگان، تسلیم فرمان خدایند. «و اذ قلنا للملائكة اسجدوا... فسجدوا»
3- انسان گل سرسبد موجودات است، چرا كه فرشتگان معصوم در برابر او سجده كردند. «اُسجدوا لآدم فسجدوا»
4- اعتقاد به برترى‏هاى موهوم، شیطانى است، زیرا شیطان، به برترى نوع خود عقیده داشت. «ءاسجد لمن خلقت طیناً»
5 - اعتراض به حكمت، عدل وامر خدا، بدتر از سجده نكردن است. «ءاسجد...»
6- ابلیس موجودى سنجش‏گر و داراى اختیار است. «الاّ ابلیس ءاسجد...»
7- اجتهاد در مقابل نصّ ممنوع است. (ابلیس، در برابر نصّ خداوند، اجتهاد كرد) «قلنا... اُسجدوا... ءاسجد لمن خلقت طیناً»
8 - ریشه‏ى معصیت گاهى خودبرتربینى است. «ءاسجد لمن خلقت طیناً»
9- حسد ابلیس، چشم حقیقت‏بین او را بست، خاك و گل بودن آدم را دید، «ءاسجد... طیناً» ولى روح الهى او را ندید. «نفخت فیه من روحى»(141)
10- ابلیس، ملاك ارزش را عناصر مادّى مى‏پندارد. «طیناً»

«62» قَالَ أَرَءَیْتَكَ هَذَا الَّذِى كَرَّمْتَ عَلَىَّ لَئِنْ أَخَّرْتَنِ إِلَى‏ یَوْمِ الْقِیَمَةِ لَأَحْتَنِكَنَّ ذُرِّیَّتَهُ إِلَّا قَلِیلاً
ابلیس گفت: به من خبر ده، این است آن كسى كه بر من گرامى داشتى؟ اگر تا قیامت مهلتم دهى، یقیناً بر نسل او افسار زده، به زیر سلطه مى‏كشم، مگر اندكى را.

 
نكته‏ها:
«أرأیت» به معناى «اخْبرنى»، به من خبر ده مى‏باشد. «اَحتنكنّ» از «حَنك»، طنابى است كه به گردن حیوان انداخته و او را مى‏كشند. «اِحتناك»، به معناى از ریشه درآوردن و سلطه‏ى كامل یافتن نیز مى‏باشد.(142)
پیام‏ها:
1- خودپرستى، انسان را به طغیان در برابر خدا مى‏كشد. «هذا الّذى كرّمت علىّ»
2- دل‏كندن از جاه ومقام، یكى از سخت‏ترین امتحانات است. «كرّمتَ علىّ»(143)
3- حسادت، به تدریج به كینه و اقدام علیه دیگران تبدیل مى‏شود. «لئن اخّرتن... لاحتنكنّ ذرّیته»
4- برخى حسدها وكینه‏ها نسل‏هاى آینده را نیز در برمى گیرد. «ذرّیته»
5 - ابلیس هم از قیامت آگاه بود و هم به آن ایمان داشت. «اخّرتن الى یوم القیامة»
6- انسان در برابر وسوسه‏هاى شیطان، آزاد است و حقّ انتخاب دارد. «الاّ قلیلاً»
7- برخى از خطر سلطه‏ى ابلیس درامانند. «الاّ قلیلاً»
«63» قَالَ اذْهَبْ فَمَن تَبِعَكَ مِنْهُمْ فَإِنَّ جَهَنَّمَ جَزَآؤُكُمْ جَزَآءً مَّوْفُوراً
(خداوند به ابلیس) گفت : برو، هر كس از آدمیان از تو پیروى كند، قطعاً كیفرتان دوزخ است، كیفرى كامل!
 
پیام‏ها:
1- خداوند، مهلت‏خواهى ابلیس را پذیرفت. «اذهب»
2- انسان در پذیرش راه خدا یا پیروى از شیطان، آزاد است. «فمن تبعك»
3- جایگاه ابلیس و پیروانش، دوزخ است. «جزائكم جهنّم»
4- كیفر الهى كامل است، گنهكاران هم كیفر گناهان خود را مى‏چشند، هم كیفر گمراه كردن دیگران را به طور كامل دریافت مى‏كنند. «موفورا»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.