خانواده بهمرام
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 26 خرداد 1392برچسب:, توسط عبدالصمد به مرام |

 

نقل قول:
بانو قلمکار، از شاگردان نزدیک بانو امین می‌گوید: به خاطر دارم که در آن زمان حضرات آیاتی چون علامه جعفری، علامه طباطبایی و شهید مطهری از ایران و بسیاری از علمای خارجی، از جمله حوزه نجف برای دیدار ایشان درخواست وقت می‌کردند.



امروز ۲۳ خردادماه سالروز رحلت بانوی سیده نصرت امین اصفهانی است. به همین مناسبت و در آستانه سالروز رحلت این بانوی مجتهده و عالمه، بانو قلمکار یکی از شاگردان نزدیک این بانوی نابغه به بیان سخنانی درباره شخصیت و خدمات مرحومه بانو امین پرداخت و درباره آشنایی خود با این اندیشمند زن مسلمان گفت: از دوران جوانی مانند خیلی از بانوان دلباخته ایشان از باسواد و بی‌سواد در کلاس‌های عمومی بانو امین شرکت می‌کردیم. بعد هم که من به مباحث علاقه‌مند شدم و دروس دیگر را در محضر اساتید و آقایان آموختم و آنگاه در کلاس‌های دیگر ایشان افتخار حضور پیدا کردم. پس از آن هم به صورت خصوصی خدمت این بانوی گرانقدر می‌رسیدم و از نصایح و مطالب عرفانی ایشان برخوردار می‌شدم.
وی در ادامه با اشاره به ویژگی‌های اخلاقی و علمی این بانوی مجتهده افزود: همه دوران مصاحبت ما با ایشان و به‌ بخصوص جلسات درسشان خاطره بود. خاطرم می‌آید آن زمان که ایشان به عنوان یک مجتهد و عارف و فیلسوف شهرت داشتند، علمای بسیاری برای دیدار ایشان تقاضای وقت می‌کردند در صورتی که ایشان با همه بانوان چه باسواد و چه بی‌سواد با تواضع تمام رفتار و دیدار و می‌کردند. حتی وقتی منزل ایشان می‌رفتم بانوانی را می‌دیدم که ظاهر چندان مناسبی هم نداشتند و خدمت این بانو رسیده‌ بودند و ایشان نیز در کمال تواضع با آنها صحبت می‌کردند و این نکته خیلی برایم جالب بود.


 

علامه جعفری، علامه طباطبایی و شهید مطهری از بانوامین تقاضای وقت می‌کردند


شاگرد بانو امین تصریح کرد: به خاطر دارم که آن زمان علامه جعفری، علامه طباطبایی و شهید مطهری از کشورمان و بسیاری از علمای دیگر هم از نجف و جاهای دیگر برای دیدار ایشان درخواست وقت می‌کردند.
بانو قلمکار با اشاره به شرایط اجتماعی زمانه بانو امین عنوان کرد: بانو امین نمونه بارز یک زن مسلمان واقعی در همین عصر است. زنی که دوران زندگی او مقارن با استعمار انگلیس و حضور بیگانگان در کشور بود که برای رسیدن به اهداف شوم خود سعی وافر در بی‌هویت کردن زن مسلمان ایرانی داشتند و به همین لحاظ توسط رضاخان و عمال او بی‎حجابی زن را مطرح کرده و دامن زدند. این بانو با داشتن زندگی اشرافی بدون اینکه از منزل خارج شوند، در عین اینکه وظایف همسرداری و بچه‎داری و مدیریت خوب منزل را بر عهده داشتند، درس خواندند و فقیه، فیلسوف و عارف شدند و کتاب‌های متعدد عربی و فارسی در جهات مختلف علمی تألیف کردند که مورد تایید علمای زمان خود قرار گرفته و از دست علمای تراز اول اجازه اجتهاد کسب کردند.


 



«عبدالله سبیتی» نویسنده عرب از بانوامین می‌گوید


وی در ادامه به آشنایی اندیشمندان مسلمان غیرایرانی با بانو امین اشاره و خاطرنشان کرد: عبدالله سبیتی از نویسندگان توانای عرب در سال ۱۳۲۹ خورشیدی وقتی که در ایران بود، در کتابخانه ملی ایران کتابی به نام «اربعین الهاشمیه» می‌بیند؛ این کتاب اولین کتابی است که بانو امین بعد از گذاراندان دوران تفسیر به زبان عربی تالیف کرده بودند که به عنوان کتاب چهل حدیث ایشان به شمار می‌رود. سبیتی وقتی این کتاب را می‌بیند از عبارت روی کتاب که نوشته بود «نادره زمان هاشمیه» متوجه می‌شود که نویسنده کتاب یک زن است.
بانو قلمکار گفت: سبیتی بعد از مطالعه و بررسی بحث‌های عمیق فلسفی و نظر به این که این بانو گفتار و بینش اندیشمندان مختلف را نقل کرده و به واکاوی آنها پرداخته و حتی برخی اقوال را قبول و برخی دیگر را به مناقشه گذاشته و بعد هم نظر خود را بیان کرده است، زمانی که روشن‌ترین نظر را نظر بانو می‌یابد، به صراحت می‌گوید:«سیده بزرگ و فاضله در فلسفه اسلامی تبحر فراوانی را داراست و کاملا مشهود و هویداست که قوت عقلش به حقایق علمی و فلسفی اسلامی رسیده‌است».


منبع: تسنیم



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.